BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, October 4, 2011

PANDUAN PEMAKANAN BAGI IBU HAMIL

Tetiba nak stop entry pasal makanan..aku tak de benda lain nak update kecuali makan,makan,makan..so hari ni nak ceta atau berinfo pasal peknen ni..everything about peknen..

Bkn ape aku baru je beli majalah MAMI BABY edisi oktober..aku tgk byk info yg berguna utk bakal ibu..bila baca mula terkeluar perkataan ooooo....ooowwhhh..selama ni tak oooo pun..

Ok! stop membebel kite start berinfo dulu yea anak..

Makanan Lampu Merah
Makanan ni harus dijauhi kerana amat bahaya utk anak dlm kandungan



Telur
Mesti ade yg pelik nape plak tak leh mkn telur plak? bkn telur ni bagus ker?? sebenarnya gini..laun nak mkn telur time peknen ni pastikan telur tu betul2 dimasak sebaiknya kerana kalau kite mkn telur separuh masak ke telur mentah ke ade bakteria samonella dlm telur tu boleh menyebabkan demam,muntah2 dan cirit birit.


Sushi
Ni mmg elok dijauhi bkn time peknen jer time tak peknen ni pun elok jgk..sebenornyer sushi ni mengandungi parasit yg sgt berbahaya utk kesihatan kerana ikan tidak dimasak sepenuhnya dan bakteria tidak mati sepenuhnya dlm sushi ni..aku mmg tak suke sushi lau shushu aku suke..hehehe..

Makanan Lampu Kuning
Makanan ni ok utk diambil dlm jumlah yg kecil tetapi tak boleh ambil dlm jumlah yg banyak


Kafein
Boleh minum kopi tapi dlm jumlah 300 miligram sehari..kira ok la tu buat ibu peknen yg suke minum kopi..(aku suke latte starbucks!)



Makanan Yg Kaya Nitrat
Contoh makanan yg kaya nitrat ialah sosej & diet soda..hish! aku ni suke mkn sosei ni..mcm mane ni.boleh ambil tapi dlm kuantiti yg sikit yea anak2...

Makanan Lampu Hijau
Makanan ni ko mkn la banyak mane pun..lagi bagus utk anak dlm kandungan.


Keju lembut
Ade yg ckp tak elok mkn keju ni kerana keju mempunyai listeria iaitu bakteria yg dihantar kpd bayi kalau makan keju ni boleh menyebabkan keguguran,kelahiran pra matang & bayi mati dlm kandungan..Lebih elok jika kita mkn keju yg btl2 diperbuat drpd susu yg dipasturkan..check label dulu yea!


Makanan segar
Ni best..bykkn mkn buah2, sayur2 yg segar dari ladang kerana ia kaya dgn vitamin..tapi basuh dulu utk membuang sebarang kesan salmonella atau Ecoli

0 comments: