BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 12, 2011

SUKE SUKE MASAK

Well hari ni aku suke2 nak masak..nak kate rajin tak jgk nak kate malas pun tak jgk..aku masak yg simple2 je..aku masak tom yam campur dgn kangkung goreng belacan..

Tom  yam campur ni aku belasah campur mcm2 yg ade dlm fridge tu..sosej pun aku masuk..tapi sedap jgk..


TOM YAM CAMPUR

BAHAN-BAHAN
  • Udang/ayam/sotong
  • Fish cake/fish ball
  • 1 biji bawang besar dihiris bulat
  • 2 keping daun limau purut
  • 1 btg serai
  • 1 biji tomato dibelah 4
  • setgh kobis bunga di potong
  • 1 kiub tom yam/ 3 sudu pes tom yam
  • setgh sudu gula
  • setgh periuk air
CARA-CARA
  1. Didihkan air
  2. Masukan sotong/ayam/udang/fish cake/fish ball
  3. Masukan 3 sudu pes tom yam
  4. Masukan kobis bunga biarkan mendidih
  5. Kemudian masukan gula/serai/daun limau purut
  6. Hias dgn tomato dan hirisan bawang siap dihidang


KANGKUNG BELACAN

BAHAN-BAHAN
  • 1 ikat kangkung
  • 2 sudu udang kering
  • 1 sudu kecil belacan
  • 1 sudu cili kisar
  • Stgh bawang besar
  • 3 ulas bawang putih dihiris
CARA-CARA
  1. Tumis bawang putih dan bawang merah sehingga naik bau
  2. Masukan cili kisar/udang kering/belacan
  3. Masukan sedikit air
  4. Kemudian masukan kangkung
  5. Siap utk dihidang
Lps masak terus makan..sedap jgk..sape lg nak puji lau bkn diri sendiri..

1 comments:

Emma Nyiu said...

Lamanya tak datang lawat blog ko..hehe..